Omul de afaceri Mircea Drăgoi, patronul firmei Etix, firmă de design IT din
Târgu-Mureş, se afla în Germania, la ora la care m-am hotărât să-l sun, în
plină şedinţă de afaceri, aşa că interviul a avut loc... prin e-mail!
De ce vroiam să vorbesc cu Mircea Drăgoi? E simplu...
Pentru cine nu ştie, Mircea Drăgoi e omul care a inventat logo-ul
celebrului de-acum, Pui de Crăieşti, şi e totodată, şi-un înrăit blogăr, cu
însemnările la zi! Chiar stârneşte curiozitatea un astfel de bărbat, care ziua
e un dur în afaceri iar seara, devine visător şi poet.
Fetelor... e căsătorit, iar poeziile lui au aroma parfumului soţiei
sale!...
.......................
Întrebarea mea:
- Cine este omul Mircea Drăgoi?...
Este cel care... „atunci când ninge, se
bucură teribil gardurile... şi scoate afară copii, punând cuşme hilare
statuilor?” sau este omul care apără, atât de hulita... Wikileaks?
Repede repliat, după momentul de
surprindere, căci eram sigură că îl prinsesem cu garda jos cînd a realizat că îi
citisem blogul, mi-a răspuns:
- Mircea
Drăgoi este un om conștient
de locul, timpul și
conjunctura în care se află, iar toate acestea îi marchează atitudinile, reacțiile și deciziile
actuale. Ați
folosit blogul meu pentru a lansa întrebarea iar eu vă spun că blogul este doar
una din modalitățile
prin care încerc să comunic celor din jur ce mi se întâmplă și ce mă
formează ca om, la ora actuală.
Atmosfera
blogului meu este din păcate un amestec de optimism liric detașat, amestecat
cu observații
cinice legate de ceea ce se întâmplă în jurul meu, note în special negative.
Noroc cu meseria mea, care mă scoate oarecumva din melanjul acesta nociv.
Mircea Drăgoi
este un designer conștient
că dincolo de meseria sa, trebuie să pună zilnic bazele unei vieți rodnice, sub
semnul clar al pozitivului, într-un context încărcat aparent de negative!
Întrebarea mea:
- Din câte ştim, Mircea Drăgoi a fost
designerul IT care a dat naştere… “Puiului de Crăieşti”, ajuns azi, un brand,
made in Mureş. (dacă greşesc, corectaţi-mă!) De ce puiul şi nu… oul sau… găina
de Crăieşti? Şi apropos, dacă tot aţi fost ceva timp într-o fermă agricolă, în
încercarea Dvs de-a vă inspira, nu cumva aţi descoperit şi răspunsul la
întrebarea care ne frământă pe toţi?... Cine s-a născut mai întâi? Oul sau
Găina?
Să nu-mi răspundeţi că… Puiul de Crăieşti!
Îşi intrase în mână, când mi-a răspuns,
căci răspunsul său a fost elocvent. Şi lung:
-Înainte de a
răspunde, se merită făcute câteva precizări legate de natura meseriei mele.
Designer IT sună ciudat și…
incorect. Sunt pur și
simplu designer iar rolul clar al meseriei mele este de a da formă unei funcții și de a declanșa emoție la interacțiunea omului
cu acea formă.
Altfel spus,
exemplificat și
simplificat, designul a creat din buștean
cele patru picioare și
spătarul care s-au unit în ceea ce numim scaun. Puteam rămâne la stadiul de buștean, dar
curiozitatea umană, dorința
de evoluție,
confort și
explorare au dat naștere
unui obiect de design, o îmbinare fericită între funcție și formă,
numită scaun. Prin natura meseriei mele
sunt printre fericiții
oameni care au capacitatea și
dorința
de a explora și
transforma obiectele și
procesele din jur.
Revenind la
întrebare, se cuvine o altă precizare: n-am petrecut nici măcar 5 minute în ferma
din Crăiești.
N-a fost cazul, m-am documentat pe Internet. În cazul acesta, în mod cert, a
fost oul mai întâi, asta dacă privim oul ca pe o idee de design care se naște embrionar
ca să se dezvolte apoi în produs matur.
Cât despre ‘nășit’,
am nășit
cel mult o imagine, aceea a brandului. Numele, sloganul, aplicarea în diverse
medii și
pe diverse suporturi, toate aparțin
proprietarilor brandului, Oprea Avicom.
Întrebarea mea:
-Dar cu criza asta financiară, cum e,
dle Mircea Drăgoi? Ne înfundăm? Ne rupem gâtu’ sau, vor reuşi oamenii de
afaceri români să scoată cumva din criză şi
ţărişoara asta? Vă întreb pentru ştiu că aveţi multe colaborări, în
afara ţării şi prin urmare, v-aţi putut face o părere despre situaţia în care
ne aflăm, ca europeni”…
Iar răspunsul lui...
… - Nu am eu
nici competența,
nici harul de a prezice cum stăm cu actuala criză economică. Vă răspund la
aceste întrebări din Germania, unde mă aflu temporar, iar criza este aici un
concept vag, depășit,
inexistent aproape. De ce? Eu cred că, înainte de toate, criza se regăsește în modul în
care privești
lucrurile, relațiile
de muncă, depinde de determinarea fiecărei națiuni de a lua
problemele în serios și
de a nu se văieta așteptând
cine știe
ce minuni. Când vom înceta să căutăm resurse din afară și vom învăța să le
gestionăm minunat și
eficient pe cele interioare, criza va fi un concept vag și pentru noi.
Mai pun o întrebare:
-Ce înseamnă… să fii blogăr, dle Mircea
Drăgoi? Şi de ce blogăr şi nu… scriitor? Că doar se vede că le aveţi şi cu
scrisul! (nu e o laudă. poate o periuţă, colo!...)
Cred că i-a plăcut periuţa, căci
răspunsul i-a fost previzibil. Nu se considera un blogăr! Ete, na! O coteşti
acum, domnule Drăgoi?:
- Nu agreez
eticheta de blogger. Blogul este doar un instrument, un suport, nu un mediu în
sine, așa
cum ecranul de calculator nu este, ca funcție, esențial diferit de
hârtia mașinii
de scris. A fi blogger înseamnă a scrie, a-ți da cu
părerea, ori asta nu te deosebește
cu prea multe de simpla calitate de a fi om, și încă unul
foarte normal. Ne stă în fire să comunicăm!
Ei,
nici chiar aşa, dle Drăgoi! Eu nu am încă un blog, pe când Dvs…
Şi-acum, urmează câteva întrebări, la
foc automat! Pentru un blogăr şi-un designer IT, ceva mai… curajos!
- Dacă în
România lucrurile ar fi evoluat corect, şi n-ar fi existat deloc corupţia, iar
ministresa Udrea, de la Turism, ar fi scos la licitaţie publică şi ar fi oferit
câte 100.000 de euro, designerului IT care ar fi venit cu o idée originală pentru
brandul României în lume… aţi fi participat? Dacă, da… v-ar fi ajuns banii
oferiţi pentru un logo? Dacă răspunsul iar e “da”… ce logo aţi fi propus Dvs?
În cazul actual, ce retuşuri i-aţi mai
face… frunzei, ştiind că totuşi, a sărăcit ţărişoara asta, de câteva milioane
de euro?
Şi
mi-a răspuns designerul profesionist! Sincer, 100%!
- Problema
este pusă greșit.
Ca să vă răspund cât mai clar, vă întreb la rândul meu: dacă ar trebui să echipați un întreg
oraș
cu un nou sistem de iluminare, ați
accepta ca la licitație
să participe și
o firmă de genul PFA, cu un singur angajat (cu totul competent, nici vorbă,
dar… singur)? Asta în ciuda faptului că este cât se poate de evident și previzibil
că, deși
ar oferi cea mai rezonabilă sumă, n-ar putea pe urmă să ducă la îndeplinire
contractul și
totul ar fi un fiasco? Totul derivă de fapt din necunoașterea
mecanismului procesului prin care o țară
primește
o identitate. Dincolo de logo, care e cel mai vizibil element al identității, există un
imens și
bine pus la punct sistem de identitate, stau sute și mii de ore
de lucru, sondaje preliminare, analize, teste, ghiduri de identitate, aplicări,
spoturi TV, radio, uniforme, bannere, toate neputând fi concepute și aplicate de
către un singur designer. În acest sens, a apela la un singur designer, oricât
de talentat, e neindicat, inutil și,
de fapt, nici nu știu
dacă cineva face asta.
Frunza
Ministerului Turismului este exact ceea ce a meritat Romania, la ora actuală,
la banii pe care i-a plătit. Este prețul necunoaşterii
mecanismelor de identitate, prețul
neglijării, la modul macro și
micro a noțiunilor
de branding și
identitate. Când va veni timpul să fim familiari cu asta – probabil după mulți ani și cu multă
muncă de calitate în domeniu – rezultatele se vor vedea și în
brandingul de țară!
Îmi
place omul. Vorbeşte deschis, cu tentă suicidală. Prea multe realităţi pe
cm/pătrat! Poate reuşesc să-l surprind. Întrebare… de
baraj!
- Mircică… băieţelu’ Dvs, credeţi că o
să vă calce pe urme, în IT, sau...?
Răspunsul unui tătic grijuliu şi plin de
afecţiune pentru copilul său a şi venit;
- Mircică,
băiatul meu, e un băiat absolut normal pentru vârsta lui, iar asta presupune și că ar fi destul
de hazardat să îi atribui calități
de designer încă de pe acum (are 6 ani), chiar dacă, desigur, mi-aș dori
asta. Eu nu lucrez în IT J.
IT înseamnă Tehnologia Informației,
iar eu sunt departe de tehnologie”.
Şi am ajuns şi la ultima întrebare, că deja
s-a făcut târziu şi trebuie să predau materialul!
-În încheiere, până la o viitoare întâlnire,
dacă doriţi să adresaţi câteva cuvinte cititorilor acestei noi reviste, dedicate
vouă, blogărilor!
Mircea Drăgoi:
- Le doresc să
poată să pună conţinut real, nu doar simple comentarii, în tot ceea ce scriu și le doresc să
fie cât mai implicați
în viața
târgului. La ora actuală, o căutare pe Google arată trist în ceea ce privește viața socială mureșeană și reflecția acesteia pe
bloguri!
A
consemnat
Alexa
T.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu