sâmbătă, 5 februarie 2011

Interviu cu Mircea Drăgoi, „naşu’”... Puiului de Crăieşti!

Omul de afaceri Mircea Drăgoi, patronul firmei Etix, firmă de design IT din Târgu-Mureş, se afla în Germania, la ora la care m-am hotărât să-l sun, în plină şedinţă de afaceri, aşa că interviul a avut loc... prin e-mail!
De ce vroiam să vorbesc cu Mircea Drăgoi? E simplu...
Pentru cine nu ştie, Mircea Drăgoi e omul care a inventat logo-ul celebrului de-acum, Pui de Crăieşti, şi e totodată, şi-un înrăit blogăr, cu însemnările la zi! Chiar stârneşte curiozitatea un astfel de bărbat, care ziua e un dur în afaceri iar seara, devine visător şi poet.
Fetelor... e căsătorit, iar poeziile lui au aroma parfumului soţiei sale!...
.......................
Întrebarea mea:
- Cine este omul Mircea Drăgoi?...
Este cel care... „atunci când ninge, se bucură teribil gardurile... şi scoate afară copii, punând cuşme hilare statuilor?” sau este omul care apără, atât de hulita... Wikileaks?

Repede repliat, după momentul de surprindere, căci eram sigură că îl prinsesem cu garda jos cînd a realizat că îi citisem blogul, mi-a răspuns:
- Mircea Drăgoi este un om conștient de locul, timpul și conjunctura în care se află, iar toate acestea îi marchează atitudinile, reacțiile și deciziile actuale. Ați folosit blogul meu pentru a lansa întrebarea iar eu vă spun că blogul este doar una din modalitățile prin care încerc să comunic celor din jur ce mi se întâmplă și ce mă formează ca om, la ora actuală.
Atmosfera blogului meu este din păcate un amestec de optimism liric detașat, amestecat cu observații cinice legate de ceea ce se întâmplă în jurul meu, note în special negative. Noroc cu meseria mea, care mă scoate oarecumva din melanjul acesta nociv.
Mircea Drăgoi este un designer conștient că dincolo de meseria sa, trebuie să pună zilnic bazele unei vieți rodnice, sub semnul clar al pozitivului, într-un context încărcat aparent de negative!  

Întrebarea mea:
- Din câte ştim, Mircea Drăgoi a fost designerul IT care a dat naştere… “Puiului de Crăieşti”, ajuns azi, un brand, made in Mureş. (dacă greşesc, corectaţi-mă!) De ce puiul şi nu… oul sau… găina de Crăieşti? Şi apropos, dacă tot aţi fost ceva timp într-o fermă agricolă, în încercarea Dvs de-a vă inspira, nu cumva aţi descoperit şi răspunsul la întrebarea care ne frământă pe toţi?... Cine s-a născut mai întâi? Oul sau Găina?
Să nu-mi răspundeţi că… Puiul de Crăieşti!

Îşi intrase în mână, când mi-a răspuns, căci răspunsul său a fost elocvent. Şi lung:
-Înainte de a răspunde, se merită făcute câteva precizări legate de natura meseriei mele. Designer IT sună ciudat și… incorect. Sunt pur și simplu designer iar rolul clar al meseriei mele este de a da formă unei funcții și de a declanșa emoție la interacțiunea omului cu acea formă.
Altfel spus, exemplificat și simplificat, designul a creat din buștean cele patru picioare și spătarul care s-au unit în ceea ce numim scaun. Puteam rămâne la stadiul de buștean, dar curiozitatea umană, dorința de evoluție, confort și explorare au dat naștere unui obiect de design, o îmbinare fericită între funcție și formă, numită scaun.  Prin natura meseriei mele sunt printre fericiții oameni care au capacitatea și dorința de a explora și transforma obiectele și procesele din jur.
Revenind la întrebare, se cuvine o altă precizare: n-am petrecut nici măcar 5 minute în ferma din Crăiești. N-a fost cazul, m-am documentat pe Internet. În cazul acesta, în mod cert, a fost oul mai întâi, asta dacă privim oul ca pe o idee de design care se naște embrionar ca să se dezvolte apoi în produs matur.  Cât despre ‘nășit’, am nășit cel mult o imagine, aceea a brandului. Numele, sloganul, aplicarea în diverse medii și pe diverse suporturi, toate aparțin proprietarilor brandului, Oprea Avicom.

Întrebarea mea:
-Dar cu criza asta financiară, cum e, dle Mircea Drăgoi? Ne înfundăm? Ne rupem gâtu’ sau, vor reuşi oamenii de afaceri români să scoată cumva din criză şi  ţărişoara asta? Vă întreb pentru ştiu că aveţi multe colaborări, în afara ţării şi prin urmare, v-aţi putut face o părere despre situaţia în care ne aflăm, ca europeni”…

Iar răspunsul lui...
… - Nu am eu nici competența, nici harul de a prezice cum stăm cu actuala criză economică. Vă răspund la aceste întrebări din Germania, unde mă aflu temporar, iar criza este aici un concept vag, depășit, inexistent aproape. De ce? Eu cred că, înainte de toate, criza se regăsește în modul în care privești lucrurile, relațiile de muncă, depinde de determinarea fiecărei națiuni de a lua problemele în serios și de a nu se văieta așteptând cine știe ce minuni. Când vom înceta să căutăm resurse din afară și vom învăța să le gestionăm minunat și eficient pe cele interioare, criza va fi un concept vag și pentru noi.   

Mai pun o întrebare:
-Ce înseamnă… să fii blogăr, dle Mircea Drăgoi? Şi de ce blogăr şi nu… scriitor? Că doar se vede că le aveţi şi cu scrisul! (nu e o laudă. poate o periuţă, colo!...)

Cred că i-a plăcut periuţa, căci răspunsul i-a fost previzibil. Nu se considera un blogăr! Ete, na! O coteşti acum, domnule Drăgoi?:
- Nu agreez eticheta de blogger. Blogul este doar un instrument, un suport, nu un mediu în sine, așa cum ecranul de calculator nu este, ca funcție, esențial diferit de hârtia mașinii de scris. A fi blogger înseamnă a scrie, a-ți da cu părerea, ori asta nu te deosebește cu prea multe de simpla calitate de a fi om, și încă unul foarte normal. Ne stă în fire să comunicăm!


Ei, nici chiar aşa, dle Drăgoi! Eu nu am încă un blog, pe când Dvs…
Şi-acum, urmează câteva întrebări, la foc automat! Pentru un blogăr şi-un designer IT, ceva mai… curajos!
- Dacă în România lucrurile ar fi evoluat corect, şi n-ar fi existat deloc corupţia, iar ministresa Udrea, de la Turism, ar fi scos la licitaţie publică şi ar fi oferit câte 100.000 de euro, designerului IT care ar fi venit cu o idée originală pentru brandul României în lume… aţi fi participat? Dacă, da… v-ar fi ajuns banii oferiţi pentru un logo? Dacă răspunsul iar e “da”… ce logo aţi fi propus Dvs? În cazul actual,  ce retuşuri i-aţi mai face… frunzei, ştiind că totuşi, a sărăcit ţărişoara asta, de câteva milioane de euro? 

Şi mi-a răspuns designerul profesionist! Sincer, 100%!
- Problema este pusă greșit. Ca să vă răspund cât mai clar, vă întreb la rândul meu: dacă ar trebui să echipați un întreg oraș cu un nou sistem de iluminare, ați accepta ca la licitație să participe și o firmă de genul PFA, cu un singur angajat (cu totul competent, nici vorbă, dar… singur)? Asta în ciuda faptului că este cât se poate de evident și previzibil că, deși ar oferi cea mai rezonabilă sumă, n-ar putea pe urmă să ducă la îndeplinire contractul și totul ar fi un fiasco? Totul derivă de fapt din necunoașterea mecanismului procesului prin care o țară primește o identitate. Dincolo de logo, care e cel mai vizibil element al identității, există un imens și bine pus la punct sistem de identitate, stau sute și mii de ore de lucru, sondaje preliminare, analize, teste, ghiduri de identitate, aplicări, spoturi TV, radio, uniforme, bannere, toate neputând fi concepute și aplicate de către un singur designer. În acest sens, a apela la un singur designer, oricât de talentat, e neindicat, inutil și, de fapt, nici nu știu dacă cineva face asta.
Frunza Ministerului Turismului este exact ceea ce a meritat Romania, la ora actuală, la banii pe care i-a plătit. Este prețul necunoaşterii mecanismelor de identitate, prețul neglijării, la modul macro și micro a noțiunilor de branding și identitate. Când va veni timpul să fim familiari cu asta – probabil după mulți ani și cu multă muncă de calitate în domeniu – rezultatele se vor vedea și în brandingul de țară!

Îmi place omul. Vorbeşte deschis, cu tentă suicidală. Prea multe realităţi pe cm/pătrat! Poate reuşesc să-l surprind. Întrebare…  de baraj!
- Mircică… băieţelu’ Dvs, credeţi că o să vă calce pe urme, în IT, sau...?

Răspunsul unui tătic grijuliu şi plin de afecţiune pentru copilul său a şi venit;
- Mircică, băiatul meu, e un băiat absolut normal pentru vârsta lui, iar asta presupune și că ar fi destul de hazardat să îi atribui calități de designer încă de pe acum (are 6 ani), chiar dacă, desigur, mi-aș dori asta.  Eu nu lucrez în IT J. IT înseamnă Tehnologia Informației, iar eu sunt departe de tehnologie”.

Şi am ajuns şi la ultima întrebare, că deja s-a făcut târziu şi trebuie să predau materialul!
-În încheiere, până la o viitoare întâlnire, dacă doriţi să adresaţi câteva cuvinte cititorilor acestei noi reviste, dedicate vouă, blogărilor!

Mircea Drăgoi:
- Le doresc să poată să pună conţinut real, nu doar simple comentarii, în tot ceea ce scriu și le doresc să fie cât mai implicați în viața târgului. La ora actuală, o căutare pe Google arată trist în ceea ce privește viața socială mureșeană și reflecția acesteia pe bloguri!

A consemnat
Alexa T.

Niciun comentariu: